Så var vi igång igen efter en veckas ledighet. De flesta eleverna var mycket nöjda med sina lov. Många hade mest varit hemma, men vi konstaterade tillsammans att det är väldigt skönt att få vara det ibland. Ledigheter och lov behöver inte bli bättre av att man reser runt halva jordklotet. Att få slappa hemma, mysa runt i pyjamasen och bara ha det gott är väl ledighet om något!
Den här veckan har vi fortsatt arbetet om ljus i fysiken. Vi lär oss om vad ljus är och vilka olika ljuskällor det finns. Arbetet fortsätter nästa vecka!
Vi har också haft mycket tid med våra ”Magiska dörrar”. Böckerna är på väg att avslutas och eleverna jobbar på för fullt med sista kapitlet och de sista bilderna. Nu gäller det att få ihop alla lösa trådar och att kunna knyta ihop det på ett bra sätt. I nästa vecka kommer vi att göra lite olika bedömningsuppgifter kopplade till skrivande och sedan kommer vi att börja jobba med stavning på olika sätt. Parallellt med det kommer samtliga klasser ha gruppläsning och den startade vi upp redan den här veckan. Eleverna är indelade i läsgrupper och varje vecka ska de sitta ner tillsammans med en pedagog och samtala kring den boken de läser. Det blir alltså läsläxa varje vecka ett par veckor framöver. (Mer om detta under fliken läxor!) För att vi ska få ut så mycket som möjligt av boksamtalen förväntar vi oss att eleverna kommer väl förberedda.
I matematiken jobbar vi vidare med längd och enheter kopplade till det, ex mm, cm och dm.
Vi har givetvis också pratat om USA och presidentvalet. Eleverna hade många tankar och funderingar kring detta. Vi återkommer säkerligen till detta framöver när vi vet lite mer om vad som kommer att hända och hur det kommer att påverka oss i Sverige.
Nu önskar vi er en härlig helg!
